Vi i FAU Hundsund barnehage har jobbet mye med å finne en løsning som alle parter er tjent med på Hundsund grendesenter. Å transformere barnehagebygget til midlertidig klasserom, og samtidig avvikle den beste kommunale barnehagen på Fornebu er et svært kostbart, kortsiktig og dårlig alternativ.
FAU har engasjert Div.A arkitekter for å utrede alternativer for å møte behovet for økt kapasitet ved Hundsund ungdomskole.
I mai ba politikerne administrasjonen utrede alternativer for å øke ungdomsskolekapasiteten. På OPUT-møtet den 14. oktober 2025 ble det muntlig opplyst at Rambølls tredjepartsvurdering bekrefter at en tredje etasje kan bygges. Administrasjonen har ennå ikke vurdert tilbygg.
Parallelt har FAU kontaktet div.A arkitekter, som var ansvarlig søker for Hundsund Grendesenter, for å vurdere muligheter for utvidelse av Hundsund Ungdomsskole.
Div.A arkitekter anbefaler en løsning hvor ungdomsskolekapasiteten økes uten å legge ned Hundsund barnehage. Dette ivaretar nærmiljøet og gir fleksibilitet til at noe av arealet kan brukes til sosial infrastruktur for barn og unge, som igjen gir aktivitet på området etter skoletid som blir særlig viktig med det nye t-banestoppet i nærheten.
Administrasjonen viser til ledig barnehageareal på Fornebu. Vi vil på det sterkeste fraråde å legge ned en kommunal barnehage på Fornebu.
Avvikle og bygge om Hundsund barnehage - est. areal 1 083 m 2 .
Dekker ikke behovet for klasserom/lærerrom.
Det krever også en avvikling av Hundsund Skolerestaurant da lokalene må omgjøres til klasserom
2. Påbygg mot t-banetomten - anbefalt skisse fra div.A (vedlegg 1) - est. areal 1938 m 2
Gir tilstrekkelig kapasitet til å utsette behov for ny ungdomsskole på Fornebu
3. Bygge på 3. etasje på eksisterende skolebygg - est. 2 343 m 2
Gir tilstrekkelig kapasitet til å utsette behov for ny ungdomsskole på Fornebu.
Tilbygg på 2 etasjer dekker kapasitetsutfordringene som forventes fra 2028.
Tilbygg på 3 etasjer gir fleksibilitet til å håndtere «topper» i elevkull, samtidig som deler av arealet kan brukes til sosial infrastruktur, helsestasjon for ungdom og flerbruk.
Tilbygg kan bygges uten å påvirke den daglige driften av skolebygget, og reduserer behovet for avlastningsskole eller busstransport
En 3. etasje på tilbygget med takterrasse øker MUA, og sykkelparkering kan etableres ved tilbygget.
Løsningen bevarer nærmiljøet og Hundsund Skolerestaurant, som er viktig for skolemiljøet og inkludering.
Erfaring fra Ramstad ungdomsskole, utvidet til 8-parallell gjennom kombinert tilbygg og ombygging (nybygg 2 356 m 2 og ombygging i eksisterende bygg 1 405 m 2 ) i drift, viser at slik utbygging kan gjennomføres uten avlastningsskole.
Ved framtidig behov for mer areal kan en tredje etasje bygges på hovedbygget selv om tilbygg velges. Tilbygget kan da brukes til drift mens påbygging pågår.
Areal avsatt til nye barnehager à 60 barn på t-banetomten kan omdisponeres til andre offentlige formål dersom Hundsund barnehage bevares.
En utvidelse av Hundsund ved å bruke barnehagen innebærer at skolen vil bli ca 14 prosent mindre enn Ramstad i areal. Med et tilbygg vil Hundsund være noe mindre, men sammenlignbar i størrelse med Ramstad skole.
Basert på faktiske tall ser økt ungdomsskolekapasitet ut til å bli reell først i 2028 – ikke 2027.
Opptakstallene viser både lavere ungdomsskolekull og høyere barnehageopptak enn det administrasjonens behovsanalyser har lagt til grunn:
○ For høsten 2025 ble det estimert 60 færre barnehagebarn enn det faktiske tallet (administrasjonen anslo en nedgang på 20, mens faktisk økning var 40 barn)
○ De to siste årene har ungdomsskolekullene vært henholdsvis 37 og 100 elever lavere enn prognosene.
Basert på fremskrivninger og årskull ved barneskolene på Fornebu, Lysaker og Snarøya, samt at 81 % av elevene gjennomsnittlig har valgt Hundsund de siste 6 årene, tyder tallene på at behovet for utvidelse av ungdomsskolen først vil oppstå i 2028/2029, ikke 2027/2028.
Det presiseres at fjerningen av fritt skolevalg vil ha begrenset effekt på disse tallene fremover, da majoriteten av elevene som har valgt bort nærskolen, gjør det til fordel for private skoler – en trend som har vært stabil de siste årene.